تفاوت گلس گوشی 2.5D ، 3D ، 5D ، 9D و 11D در چيست؟

خانم سالاری یکشنبه 27 تیر 1400 - 16:10
تفاوت گلس گوشی 2.5D ، 3D ، 5D ، 9D و 11D در چيست؟
تقریبا برای اکثر ما پیش آمده است که ضربه یا شوکی هر چند کوچک به صفحه گوشی موبایلمان وارد شده باشد. این ضربه اگر از حد مشخصی شدیدتر شود، موجب شکستن صفحه تاچ موبایل خواهد شد که تعمیر یا تعویض آن بسیار هزینه بر است. به این منظور محافظ هایی برای گلس های موبایل تولید می شود که از آن ها در برابر خط و خش و ضربه محافظت می کنند. این گلس ها از نظر شکل انواع مختلفی دارند. این گلس ها در 5 نوع  2.5D ، 3D ، 5D ، 9D و 11D تقسیم بندی می شوند. در این مطلب قصد داریم تفاوت این گلس ها را با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم. 

 آشنایی با تفاوت گلس های  2.5D ، 3D ، 5D ، 9D و 11D 

تفاوت هر کدام از این گلس ها به شرح زیر می باشد :

گلس 2.5D 

اغلب موبایل هایی که اخیرا تولید می شوند، دارای صفحه نمایش هایی با لبه های منحنی هستند. گلس های 2.5D یا همان 2.5 بعدی برای این دسته از گوشی های موبایل بسیار مناسب است. گلس های 2 و نیم بعدی مانند گلس های 2 بعدی دارای صفحه تخت هستند و تنها تفاوت آن ها با گلس های دو بعدی، لبه های منحنی آن ها می باشد. 

گلس 3D 

بسیاری از گوشی های نسل جدید برای افزایش سطح صفحه نمایش از مدل خاصی از نمایشگر ها استفاده می کنند. این نمایشگر ها از دو وجه جانبی دارای یک خمیدگی رو به پایین هستند که علاوه بر افزایش سطح نمایشگر، سبب زیبایی ظاهری موبایل نیز می شود. محافظ صفحه نمایش گوشی 3D برای این دسته از نمایشگر ها طراحی شده اند. گلس های سه بعدی یا همان 3D در قسمت طولی خود دارای یک خمیدگی سر تا سری هستند که به خوبی روی مدل های مختلف موبایل فیکس می شود و روی آن یک پوشش محافظتی ایجاد می کند. 

گلس 5D 

 برخی از مدل های گوشی علاوه بر خمیدگی که در قسمت طولی موبایل وجود دارد، در قسمت لبه بالایی خود نیز دارای خمیدگی می باشند. گلس های 5D یا همان پنج بعدی برای این دسته از گوشی های موبایل مناسب بوده و به خوبی آن ها را پوشش می دهند. در واقع گلس های 5 بعدی مانند گلس های سه بعدی می باشند، با این تفاوت که گلس های سه بعدی فاقد خمیدگی در لبه بالایی خود هستند، اما گلس های 5 بعدی دارای آن می باشند. به گلس های پنج بعدی، گلس های4D هم گفته می شود. در واقع نمی توان برای این گلس ها نام دقیقی در نظر گرفت و تفاوت بین گلس های4D و 5D تنها در شرکت های سازنده آن ها است.

گلس 9D 

گلس های 9 بعدی یا همان 9D یکی از بهترین گلس های موجود در بازار می باشد. این گلس ها از دسته گلس های شیشه ای می باشند و حدود 0.3 میلی متر ضخامت دارند. گلس های 9 بعدی با وجود نازک بودن و ضخامت کمی که دارند نسبت به بقیه گلس ها در برابر شوک و ضربه مقاوم تر هستند و قادر هستند سطح صفحه نمایش را به خوبی پوشش دهند. این گلس ها بسیار روان و شفاف بوده و بر خلاف بعضی از گلس های موجود در بازار از قابلیت لمس نمایشگر نمی کاهند. گلس های 9D از نظر ظاهری تفاوت چندانی با سایر گلس های شیشه ای ندارد و به خوبی تا لبه های گوشی کشیده شده و از آن محافظت می کنند. این گلس ها گوشی موبایل را در برابر هر گونه خط و خش و ضربه ایمن می کنند و به راحتی روی صفحه نمایش موبایل قابل نصب می باشند.

گلس های 11D 

در مورد این گلس ها باید گفت که از نظر عملکرد تفاوت چندانی با دیگر گلس های شیشه ای ندارند، اما به دلیل لایه های اضافه ای که روی این گلس ها افزوده شده است، نسبت به سایرین از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. همچنین از ویژگی های خاص گلس های 11D می توان به آنتی رفلکس بودن آن نیز اشاره کرد.

آیا نحوه نصب گلس 2.5D و 3D و 5D متفاوت است؟

نحوه نصب گلس های 3D و 5D چندان تفاوتی با یک دیگر ندارد؛ زیرا تنها تفاوت این گلس ها در خمیدگی لبه بالایی گلس های 5 بعدی می باشد که گاهی اوقات مقدار این خمیدگی به قدری کم است که به راحتی قابل چشم پوشی است. در مقابل، نحوه نصب گلس های 2.5D و 3D با هم کمی تفاوت دارد. علت این تفاوت هم انحنای طولی محافظ صفحه نمایش گوشی سه بعدی است که گلس های 2.5 بعدی فاقد آن می باشند. از گلس های 2 و نیم بعدی، سه بعدی و 5 بعدی برای اغلب گوشی های سامسونگ، هواوی، اپل و… در بازار موجود می باشد.

آیا می توان گلس های 11D را بهترین گلس های بازار در نظر گرفت؟

لزوما به دلیل این که گلس های 11 بعدی دارای تعداد لایه های بیشتر و مقاومت بالایی هستند نمی توان آنها را بهترین گلس های بازار معرفی کرد و عوامل دیگری مانند جنس گلس و سایر مشخصات و ویژگی ها در این انتخاب تاثیر گذار خواهند بود. به طور کلی لزوما این که گلس 9D یا 11D باشد به معنای کیفیت بالای آن نیست. 

آیا گلس های 9D و 11D از نظر هزینه از سایرین گران تر هستند؟

به طور کلی مساحت گلس را نمی توان عاملی برای گران تر یا ارزان تر بودن آن در نظر گرفت و تعیین قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتا هزینه خرید گلس 2.5D بیشتر از گلس 3D می باشد؛ زیرا برای تولید آن تکنولوژی چندان پیشرفته ای به کار نرفته است. اما در مورد گلس های مدل 3D به بالا نمی توان این معیار را حاکم کرد.

نکته پایانی

به طور کلی برای هر مدل گوشی باید با توجه به نوع آن اقدام به انتخاب و خرید گلس گوشی موبایل کرد. به عنوان مثال در صورتی که برای مدل های گوشی که در قسمت طولی خود دارای خمیدگی هستند از گلس گوشی 3D استفاده کنید، کل صفحه نمایش موبایل تحت پوشش قرار خواهد گرفت، اما در صورتی که برای این مدل موبایل از گلس های دو بعدی یا 2.5 بعدی استفاده کنید، لبه های خمیده موبایل به خوبی پوشش داده نخواهند شد که ممکن است برای صفحه نمایش خطرناک باشد. شما می توانید برای مشاهده قیمت و جزئیات بیشتر در مورد انواع گلس ها، به وب سایت گلس اینجا مراجعه کرده و گلس مناسب خود را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد