گلس سرامیکی چیست و مزایا و معایب آن

خانم سالاری دوشنبه 22 دی 1399 - 13:56
گلس سرامیکی چیست و مزایا و معایب آن

استفاده از گلس برای صفحه نمایش گوشی‌ های هوشمند، تبلت و… کمک زیادی به نگهداری بهتر از این محصولات می ‌کند. از همین رو شرکت ‌های مختلف سعی بر تولید گلس ‌های مختلفی دارند که می ‌تواند ویژگی ‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد. از سویی دیگر پیشرفت تکنولوژی و استفاده از متریال گوناگون اجازه می ‌دهد تا تولید کنندگان بتوانند محصولاتی با ویژگی ‌های خاص در اختیار مشتریان قرار دهند. تا مدتی پیش گلس ‌های حرارتی یکی از گزینه ‌های بسیار خوب برای محافظت از صفحه نمایش بودند، اما با ورود گلس سرامیکی به بازار شاهد این بودیم که بسیاری ترجیح دادند از این محصولات استفاده کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. در ادامه این مطلب از گلس اینجا با هم بررسی می ‌کنیم که گلس سرامیکی چیست؟ مزایا و معایب آن چیست و نسبت به سایر محصولات موجود در این عرصه چه برتری ‌هایی دارد.

گلس سرامیکی چیست؟

گلس سرامیکی یک لایه نازک است که با استفاده از مواد اولیه PC + TPU تولید شده است و به عنوان لایه محافظ روی انواع تجهیزات تکنولوژیکی مانند گوشی، تبلت، ساعت هوشمند و غیره استفاده می‌ شود. زمانی که این محصولات را با گلس ‌های حرارتی مقایسه می ‌کنیم، می ‌توان گفت بزرگ ‌ترین ویژگی مثبت آنها این است که امکان شکستن یا ترک برداشتن گلس سرامیکی تا حد بسیار قابل توجهی پایین است. حتی بسیاری از افراد بر این باورند که این محصولات زمانی که قصد فروش گوشی خود یا تعویض آنرا داشته باشید، کارایی خود را برای شما حفظ خواهند کرد. سختی بالای این محصولات باعث شده که خاصیت ضد خش داشته باشند و همین به محبوبیت آنها در بازار افزوده است.

انواع گلس سرامیکی

معمولاً این محصولات در دو نوع مات و شفاف به بازار عرضه می ‌شوند که هر کدام از آنها ویژگی‌ های خاص خود را دارند. این موارد عبارتند از:

گلس سرامیکی شفاف
استفاده از این نوع گلس اجازه می ‌دهد تا هر آنچه بر روی صفحه گوشی نمایش داده می ‌شود را به شکل کاملاً شفاف و واضح مشاهده کنید. به عنوان مثال افرادی که قصد دارند فیلم ‌های با کیفیتی بر روی گوشی خود ببینند، می ‌توانند از این نوع گلس استفاده کنند.

گلس سرامیکی مات
استفاده از این نوع گلس اجازه می ‌دهد تا انگشت شما اصطکاک کمتری با صفحه نمایش داشته باشد و در نتیجه تجربه بهتری در لمس صفحه نمایش بخصوص هنگام بازی داشته باشید. همچنین به لطف پوشش مات استفاده شده در این نوع محافظ انعکاس نور به حداقل می رسد و در طول روز بویژه در فضای باز صفحه نمایش افت کیفیت نداشته باشد.
البته در دسته بندی دیگری می ‌توان انواع این محصولات را بر اساس سازگاری آنها با دستگاه ‌های مختلف مانند گوشی و تبلت در گروه ‌های متفاوتی قرار داد.

ساختار گلس سرامیکی

ساختار گلس سرامیکی به گونه ‌ای است که می ‌تواند در زمان افتادن گوشی تا ۴ برابر مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. یکی از مواردی که باعث شد این محصولات در بازار رشد خوبی داشته باشند، اعتماد مشتریان به اولین شرکت تولید کننده آنها بود. اولین گلس سرامیکی توسط طراحانی تولید شد که قبلاً سابقه تولید گلس گوریلا (که با استقبال خوبی در بازار مواجه شد) را داشتند. استفاده از کریستال ‌های سرامیکی ویژگی ‌های خاصی به این محصولات داده است. نانو کریستال ‌های سرامیکی که در در این نوع گلس است قرار دارند از تکنولوژی ساخت تبلور با حرارت بالا بهره مند هستند. همین باعث شده بافت این محصولات در برابر ترک خوردن و ضربه مقاومت بالایی از خود نشان دهد. ریزدانه‌ های موجود در این نوع گلس با استفاده فرایند یونیزه کردن در کنار هم قرار گرفتند و این کار کمک کرده که محصول سخت تری در اختیار مشتریان قرار گیرد و از طرفی قسمت ‌های مختلف آن کاملاً منظم در کنار هم قرار گرفته و مقاومت بالایی در برابر از هم گسستگی نشان دهند. در ضمن ساختار دانه آنها باعث می شود که اگر تحت هر شرایطی گلس گوشی شکست، هیچ آسیبی به گوشی شما نرساند.

مقایسه گلس سرامیکی با سایر انواع گلس

شاید در نگاه اول گلس سرامیکی نسبت به سایر محصولات در این عرصه از شفافیت کمتری برخوردار باشد. اما نباید فراموش کرد که مزیت اصلی این محصولات قدرت مقاومت در برابر نفوذ و سختی بسیار بالاست. قبلا از گلس سرامیکی بیشتر به‌ عنوان روکش صفحه محافظ استفاده می ‌شد و توانایی تولید گلسی که توانایی انتقال قدرت تاج بالایی داشته باشد نبود، اما با پیشرفت تکنولوژی ساخت دسترسی به این ویژگی در گلس ‌های امروزی امکان ‌پذیر شده است. این پیشرفت به شکلی بود که امروزه شرکت ‌های مطرح در زمینه تولید گوشی ‌های هوشمند مانند اپل از این نوع گلس استفاده می ‌کنند. گلس ‌های تولید شده به وسیله سیلیکات آلومینیوم وزن پایینی داشتند و در برابر هرگونه خراش مقاومت بالایی از خود نشان می ‌دادند، نمای استفاده از آنها راه حل مشکلاتی برای تاچ ابزارهای مختلف به وجود می‌آورد. از سوی دیگر گلس ‌های حرارتی نیز گاهاً در اثر ضربات مختلف در کناره‌ های خود دچار شکستگی می ‌شدند یا به مرور زمان ترک می ‌خوردند. البته گفتنی است که تمامی این معایب با ظهور گلس سرامیکی تا حد بسیار زیادی برطرف شد.

مزایا و معایب گلس سرامیکی

موارد زیر به عنوان اصلی ‌ترین مزایای گلس سرامیکی شناخته می ‌شوند. البته فراموش نکنید که ما در این بخش صرفاً به بیان ویژگی ‌های مثبت گلس سرامیکی می‌ پردازیم.

• پوشش تمامی سطح گوشی
گلس‌های سرامیکی معمولاً به صورت فول کاور هستند که اجازه می ‌دهد تمامی سطح گوشی را بپوشانید و از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید.

• جلوه مناسب
به عقیده بسیاری از استفاده کنندگان گلس سرامیکی، این محصولات دارای جلوه مناسب و زیبایی روی گوشی می ‌باشد. همچنین تحقیقات نشان دهنده این است که تا حدودی قابلیت جلوگیری از اشعه ‌های مضر تولید شده توسط صفحات نمایش را دارند.

• مقاومت بالا در برابر شوک
یکی از دلایل آسیب دیدن انواع گلس شوک ‌ها و ضربه‌ های ناگهانی می ‌باشد که در گلس سرامیکی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

• انعطاف پذیری بالا
بسیاری تصور می ‌کنند که انعطاف پذیری بالا در گلس سرامیکی به عنوان یک عیب بزرگ است؛ اما بهتر است این تصور اشتباه را دور بیندازید چرا که بسیاری از ویژگی ‌های مثبت این محصول به دلیل خاصیت انعطاف پذیری بالای آن می ‌باشد.

• قابلیت نصب راحت
انعطاف پذیری بالای این محصولات باعث می ‌شود که خود شما بدون هیچ مشکلی با ابتدایی‌ ترین وسایل بتوانید گلس را روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید.

یکی از معایب گلس سرامیکی که برخی از کاربران در مورد آن صحبت می ‌کنند،‌ پایین آوردن قابلیت تاچ می‌ باشد. در ضمن بررسی ‌ها نشان دهنده این است که این مشکل بیشتر به نظر کاربران سختگیر رسیده و معمولاً دسته ‌های بیشتری از مشتریان از عملکرد تاچ گوشی خود بعد از نصب گلس سرامیکی شفاف نیز راضی بوده ‌اند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد