چگونه از گوشی موبایل خود مراقبت کنیم؟

خانم سالاری یکشنبه 15 فروردین 1400 - 14:37
چگونه از گوشی موبایل خود مراقبت کنیم؟
گوشی‌ های موبایل در زمره ابزارهای الکترونیکی ظریف قرار می‌ گیرند و به همین دلیل نیاز به مراقبت برای افزایش طول عمرشان دارند. در صورتی که به خوبی از گوشی‌ های هوشمند مراقبت نشود، کاربران مجبور به مراجعه به تعمیرگاه و یا حتی مجبور به تعویض گوشی خود می‌ شوند. با رعایت برخی نکات ساده و آسان می‌ توان گوشی موبایل را سال‌ ها سالم نگه داشت. در این مقاله به معرفی نکات ایمنی و محافظت از گوشی موبایل پرداخته‌ ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.
نکات ایمنی و محافظت از گوشی موبایل به شرح زیر می باشد :

استفاده از گلس برای محافظت از صفحه نمایش
صفحه نمایش یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های گوشی‌ های هوشمند بوده که در صورت خراب شدن یا شکستن هزینه بسیاری برای تعمیر می‌ طلبد. با استفاده از یک گلس می‌ توان از صفحه نمایش محافظت کرد. گلس‌ ها از ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش جلوگیری می کنند. در بیشتر مواقع زمانی که گوشی از دست فرد می‌افتد و ضربه‌ ای به آن وارد می‌ شود، بخشی از انرژی ضربه توسط گلس گرفته شده و در صورت ضرب دیدن و شکستن، گلس به جای صفحه نمایش می‌ شکند. گلس صفحه نمایش به خوبی می‌ تواند در نقش یک محافظ عمل کند به همین دلیل لازم است تمامی کاربران گوشی‌ های هوشمند از گلش برای محافظت بیشتر از گوشی خود استفاده کنند. 

استفاده از قاب گوشی 
درست است که قاب گوشی زیبایی ظاهری گوشی را گرفته و بر روی ظاهر آن تاثیر بسیاری می‌ گذارد، ولی استفاده از آن برای محافظت از گوشی و افزایش طول عمر آن لازم است. قاب‌ های با کیفیت می‌ توانند در صورت وارد شدن ضربه به گوشی بخش بزرگی از انرژی ضربه را دریافت کنند و جلوی شکستن گوشی یا ضربه وارد شدن به بخش‌ های مختلف آن را بگیرند. در نتیجه حتما از یک قاب محافظ برای گوشی خود استفاده کنید، حتی اگر ظاهر گوشی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و وزن گوشی را افزایش می‌ دهد.

تمیز کردن دوره‌ ای گوشی
وجود گرد و غبار بر روی گوشی می‌ تواند عملکرد آن را از بین ببرد و موجب کاهش کیفیت خنک سازی گوشی شود. پس خوب است که در دوره‌ های منظم گوشی را تمیز کنید. لازم است گوشی خود را تنها با دستمال پاک کرده و به هیچ وجه از آب برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.
ضدعفونی درست گوشی
با توجه به همه‌ گیری ویروس کرونا که این روزها اتفاق افتاده است، لازم است هر روزه گوشی‌ و به طور کل وسایلی که با آن سروکار دارید را ضدعفونی کنید، ولی در رابطه با ضدعفونی کردن گوشی باید مواردی را رعایت کنید تا گوشی دچار مشکلی نشود. از این رو توصیه می‌ کنیم که در حین ضد عفونی کردن گوشی به پریز برق متصل نباشد و همچنین دستمال آغشته به الکل را تنها بر روی قاب گوشی بکشید و از کشیدن آن بر روی صفحه نمایش بدون گلس و دوربین‌ ها خودداری کنید. دستمالی که برای ضدعفونی کردن استفاده می‌ کنید، بهتر است از جنس پارچه میکروفیبر نباشد و همچنین به الکل بسیار زیادی آغشته نشده باشد.
استفاده از شارژر اورجینال
بهترین شارژر برای هر گوشی همان شارژری است که در هنگام خرید گوشی در باکس داخل آن به شما تحویل داده می‌ شود. به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان از شارژر اصلی گوشی خود برای شارژ کردن استفاده کنید. همچنین در صورتی که شارژر اصلی گوشی شما خراب شد، حتما در حین خرید به اصل بودن آن توجه کافی داشته باشید تا از این جهت مشکلی برای شما پیش نیاید. استفاده از شارژر اصلی طول عمر باتری گوشی را افزایش می‌ دهد. 
توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که از شارژرهای فندکی داخل خودرو نیز کمتر استفاده کنید زیرا این شارژرها می‌ توانند به باتری گوشی آسیب وارد کنند. 
جلوگیری از داغ شدن دستگاه
زمانی که از برنامه‌ ها و یا بازی‌ های سنگین استفاده می‌ کنید، گوشی داغ شده و این داغ شدن در طولانی مدت می‌ تواند به قطعات گوشی مانند باتری و برد آسیب وارد کند. گرما و داغ شدن یکی از اصلی‌ ترین مواردی است که می‌ تواند به باتری‌ های لیتیوم یونی آسیب وارد کند. پس بهتر است زمانی که حس کردید گوشی شما داغ شده است، به آن استراحت دهید تا خنک شده و دوباره با آن کار کنید. 
استفاده نکردن از گوشی در حین شارژ
یکی از اصلی‌ ترین نکاتی که برای محافظت از گوشی موبایل باید رعایت کنید، کار نکردن با گوشی در حین شارژ شدن آن است. اگر زمانی که گوشی در شارژ است از برنامه‌ هایی استفاده کنید که میزان پردازش گوشی را افزایش می‌ دهند، موجب داغ‌ تر شدن گوشی می‌ شوید و در نتیجه ممکن است به باتری گوشی آسیب برسانید؛ حتی در برخی از موارد موجب انفجار گوشی نیز بشوید. 
قرار ندادن گوشی در کنار اجسام تیز
اجسام تیز مانند دسته کلید می‌ توانند صفحه نمایش و یا قاب گوشی را پر از خط و خش کنند. به همین دلیل اگر می‌ خواهید گوشی را درون جیب و با کیف خود قرار دهید، بهتر است در جایی آن را بگذارید که در معرض اجسام تیز نباشد تا مشکلی برای گوشی به وجود نیاید. 
قرار ندادن گوشی در جیب پشت
گوشی‌ های هوشمند حساسیت بالایی به فشار دارند و اگر شما گوشی خود را درون جیب پشتی قرار داده و بدون توجه به وجود آن بر روی گوشی خود بنشینید، ممکن است آسیب بسیاری به گوشی وارد کنید؛ این آسیب در دراز مدت اثر خود را نشان می‌ دهد. همچنین قرار دادن گوشی در جیب پشتی خطر به سرقت رفتن آن را نیز افزایش می‌ دهد و از آن جایی که گوشی‌ های هوشمند امروزه تبدیل به کالاهای گران قیمتی شده‌ اند، بهتر استبرای محافظت آنها از سرقت دقت بیشتری نشان دهید. 
دور نگه داشتن گوشی از ابزارهای رادیویی و مگنتی
گوشی خود را در کنار ابزارهای رادیویی و آهنربایی قرار ندهید، زیرا در کنار چنین وسایلی خطر آسیب رسیدن به گوشی بسیار بالا خواهد بود. 
در این مقاله به معرفی نکات ایمنی و محافظت از گوشی موبایل پرداختیم و به نوعی به این سوال که چگونه از گوشی مراقبت کنیم؟ پاسخ دادیم. توجه به تمامی این موارد در رابطه با سالم ماندن گوشی و همچنین افزایش طول عمر آن اهمیت بسیاری دارد. اگر به هر دلیلی گوشی شما نیاز به تعمیر پیدا کرد، حتما گوشی خود را دست تعمیرکاری مجرب بسپارید تا تجربه تعمیر بی دردسری را داشته باشید.  

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد