آیا گلس روی تاچ گوشی و تبلت تاثیر دارد؟

خانم سالاری سه شنبه 28 بهمن 1399 - 09:54
آیا گلس روی تاچ گوشی و تبلت تاثیر دارد؟

معمولا اولین کاری که بعد از خرید گوشی یا تبلت انجام می‌ دهیم، نصب یک گلس بر روی صفحه نمایش است. صفحه نمایش‌ ها معمولا از جنس شیشه هستند و همین سبب می‌ شود در برابر ضربه و فشار آسیب پذیر باشند و دچار شکستگی شوند. هزینه تعویض یک صفحه نمایش بسته به گوشی‌ ها و نوع صفحه نمایش از 1 میلیون تومان به بالا است. بنابراین منطقی است که از یک محافظ صفحه نمایش استفاده کنید. اما یکی از مواردی که نگرانی ایجاد می‌ کند این است که آیا گلس روی تاچ گوشی و تبلت تاثیر می‌ گذارد؟ در این مطلب از گلس اینجا این مورد را با هم بررسی می‌ کنیم.

تاثیر گلس روی تاچ گوشی و تبلت

شاید شما هم شنیده باشید که استفاده از گلس روی گوشی یا تبلت تاثیر بدی بر روی صفحه گذاشته و موجب پیکسل سوختگی یا داغ شدن گوشی می‌ شود. در چند سال گذشته که تکنولوژی تولید گلس هنوز چندان پیشرفت نکرده بود، این موارد برای صاحبان گوشی‌ ها و... پیش می‌ آمد. اما اکنون همه چیز فرق کرده است.

اکنون برای تولید گلس روی گوشی یا تبلت از نوعی شیشه استفاده می‌ کنند که نه تنها تاثیری بر روی حساسیت و تاچ گوشی ندارد، بلکه می تواند مانع خراب شدن و شکستگی صفحه نمایش شود. البته در نظر داشته باشید که گوشی‌ های لمسی دارای 2 صفحه هستند. صفحه اول که در لایه اول قرار دارد و دیجیتایزر نام دارد. اگر یک جسم سنگین به سرعت به صفحه گوشی برخورد کند؛ این بخش که مسئول صفحه لمسی گوشی است از کار می‌ افتد. بنابراین تنها به گلس گوشی اکتفا نکنید.

ضخامت گلس روی تاچ گوشی و تبلت تاثیر دارد؟

برخی از افراد فکر می‌ کنند هرچه یک گلس ضخیم‌ تر باشد؛ تاثیر بیشتری بر روی محافظت از صفحه نمایش دارد. در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و باید در نظر داشته باشید که این صفحه باید حرارت انگشتان دست شما را احساس کنند تا بتوانند عملیات شما را انجام دهند. اما صفحاتی که بیش از اندازه معمولی ضخیم هستند، جلوی رسیدن حرارت را گرفته و همین سبب می‌ شود عملکرد تاچ دچار اختلال شود و فکر کنید که صفحه محافظ برای گوشی یا تبلت شما مناسب نیست. توصیه می‌کنیم از یک نوع گلس بهتر برای این کار استفاده کنید. می‌ توانید گلس‌ های نانو را امتحان کنید. این گلس ها در عین حال که نازک هستند، به خوبی می‌ توانند از دیجیتایزر و صفحه LCD شما مراقبت کنند.
کیفیت گلس بسیار مهم است

استفاده از گلس‌ های با کیفیت را دست کم نگیرید. گلس‌ هایی که دارای کیفیت بالایی هستند، کمتر امکان دارد که بر روی تاچ گوشی و تبلت شما تاثیر بگذارند. اما گلس‌ هایی با کیفیت پایین، می‌ توانند به راحتی در کار تاچ گوشی شما اختلال ایجاد کنند. در نتیجه امکان آسیب دیدن، داغ کردن و پیکسل سوختگی در صفحه نمایش شما وجود دارد.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که ممکن است گوشی شما پرچمدار باشد. برای این نوع گوشی‌ ها گلس‌ های ضخیم تولید می‌ شود. اگر از گلس استفاده می‌ کنید و بر روی تاچ گوشی شما اثر گذاشته است، پس گزینه حساسیت اضافی را فعال کنید. با این گزینه حساسیت گوشی شما بیش از پیش شده و حتی با دستکش هم می‌ توانید از گوشی خود با گلس استفاده کنید.

تاثیر گلس بر روی گوشی‌ هایی که اثر انگشت درون صفحه نمایش است

گوشی‌ های نسل جدید برند‌های زیادی سنسور اثر انگشت را درون صفحه نمایش تعبیه کرده‌ اند. نگرانی کاربران این است که گلس روی تاچ این گوشی‌ ها اثر گذاشته و بر روی سرعت بازکردن و کارایی اثر انگشت تاثیر بگذارد. با این حال باید خیال تان را راحت کنم، زیرا این سنسورها با کمک تشخیص‌ های بیومتریک کار می‌ کنند و اثر فشار دست شما را نیز می‌ توانند اندازه گیری کنند. بنابراین با یک گلس ضخیم هم اثر انگشت شما را تشخیص می‌ دهند.

گلس شکسته را هرچه زودتر درست کنید

بیشتر افراد نگران مضرات گلس روی گوشی خود هستند. اما توجه کنید اگر از گلس با کیفیت استفاده کنید، هیچ آسیبی متوجه گوشی یا تبلت شما نخواهد بود. اما دیده شده افراد با وجود شکستگی گلس از آن استفاده می‌ کنند. در واقع این گلس‌ های شکسته هستند که برای گوشی شما مضر هستند. از جمله مضراتی که یک گلس شکسته برای تاچ گوشی یا تبلت شما دارد، شامل موارد زیر است. در نظر داشته باشید که گلس شکسته به خود شما هم آسیب می‌ زند.

1. صفحه نمایش دچار خط و خش می‌ شود

گلس‌ ها اغلب از نوع شیشه هستند. این که یک گلس شکسته بر روی صفحه نمایش شما قرار دارد، هر بار که گلس را لمس می‌ کنید شیشه‌ هایی که بسیار ریز هستند و لبه‌ های تیزی دارند بر روی صفحه اصلی خط و خش ایجاد می‌کنند. تنها آسیب وارد به صفحه نیست که باید نگرانش باشید. این خورده شیشه‌ ها ممکن است به دست شما هم آسیب وارد کرده و وارد پوست شما هم شوند.

2. گلس شکسته محافظ خوبی برای صفحه نمایش نیست

شاید با خود فکر کنید یک گلس شکسته می‌ تواند بهتر از بدون گلس بودن است. اما این تفکر اشتباه است. باید در نظر داشته باشید که گلس تنها زمانی می‌ تواند به خوبی از صفحه نمایش شما محافظت کند که سالم باشد. این شکستگی سبب داغ شدن صفحه شده و حتی در مواردی می‌ تواند صفحه نمایش را دچار پیکسل سوختگی کند. عدم محافظت خوب یک گلس به کلی روی تاچ آن اثر می‌ گذارد و نمی‌ توانید به خوبی از صفحه نمایش و قابلیت لمسی آن استفاده کنید.

3. کاهش عملکرد لمس گوشی

همان طور که بیان کردیم در زیر صفحه نمایش لایه اولی که قرار گرفته لایه دیجیتایزر است. این لایه مسئول لمس گوشی است. یک گلس شکسته بر روی تاچ گوشی یا تبلت شما تاثیر می‌ گذارد. این صفحه با حرارت دست شما کار می‌ کند. یک گلس شکسته اجازه نمی‌ دهد تا به خوبی عمل لمس بر روی صفحه نمایش انجام شود. در نتیجه لمس و تاچ گوشی دچار مشکل می‌ شود. این مشکل می‌ تواند در طولانی مدت به گوشی آسیب وارد کند.

در این بین تنها تاچ گوشی و تبلت شما نیست که تحت تاثیر قرار می‌ گیرند. بلکه استفاده طولانی مدت از یک گلس شکسته می‌ تواند چشم‌ های شما را خسته کرده و حتی چشم‌ ها را ضعیف کند. گلس شکسته مانند یک آینه شکسته عمل می‌ کند. هر تکه یک تصویر را منعکس می‌ کند. پس چشم برای تفکیک کلمات و تصاویر باید تلاش زیادی کند. در نتیجه در طولانی مدت ضعیف می‌ شود.

همچنین در نظر داشته باشید گلس‌ های شکسته مانند منشور عمل کرده و هر تکه آن اشعه‌ هایی که از نور گوشی ساطع می‌ شوند را مستقیم به چشم شما می‌ تابانند و این برای چشم‌ های شما بسیار آسیب‌زا است.
اگر از گلس بی کیفیت یا شکسته استفاده می‌ کنید، قبل از این که تاچ گوشی یا سلامت چشم های خودتان دچار مشکل شود، آن را عوض کنید. استفاده از یک گلس با کیفیت لذت استفاده از صفحه نمایش را چند برابر می‌ کند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد